headerfoto

De Rol van de Deeleconomie en Peer.to.Peer Platforms in Toerisme


De deeleconomie heeft een enorme impact gehad op de manier waarop toeristen hun reizen vormgeven, vooral door het aanbieden van peer-to-peer platformen die directe connecties tussen reizigers en locals mogelijk maken. Bekende platforms zoals Airbnb en Hero Travel hebben de deeleconomie omarmd door reizigers in staat te stellen accommodaties, tours en ervaringen direct van locals af te nemen. Deze platforms hebben niet alleen de transparantie en toegankelijkheid vergroot, maar bieden ook unieke, persoonlijke ervaringen die traditionele reisorganisaties vaak niet kunnen bieden.


Binnen de "Like a Local"-trend stelt de deeleconomie toeristen in staat om te reizen met minder afhankelijkheid van grote, onpersoonlijke touroperators. Dankzij platforms kunnen reizigers in direct contact komen met locals, die niet alleen een dienst aanbieden, maar ook hun persoonlijke kennis en passie voor de bestemming delen. Dit draagt bij aan een diepere, betekenisvolle ervaring die vaak wordt gewaardeerd door toeristen die op zoek zijn naar authenticiteit.


De online platforms faciliteren deze verbinding door niet alleen een marktplaats te bieden, maar ook vertrouwen te wekken. Reviews van eerdere gebruikers geven inzicht in de kwaliteit van de aangeboden diensten en ervaringen, wat bijdraagt aan het opbouwen van vertrouwen. Zo biedt de deeleconomie een waardevol model voor toerisme dat verder gaat dan transacties en dat echte connecties tussen mensen mogelijk maakt.



Keywords: marketing, toerisme, deeleconomie, branding, like a local, trends, Experience, beleving

Referenties: Aarden, M. (2008). Brengen identiteit en imago UJG naar de top?. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Abdul-Halim, H., Ee, E., Ramayah, T., & Ahmad, N. H. (2014). Human Resource Outsourcing Success:
Leveraging on Partnership and Service Quality. SAGE Open Journal Article, 4(3).
Albinsson, P. A., & Perera, B. Y. (2012). Alternative marketplaces in the 21st century: building community through
sharing events. Journal of consumer behaviour, 11(4), 303–315.
Ball, A. (2013). Testing the peer-to-peer travel trend. Geraadpleegd op 26 september 2018, van https://
www.travelandleisure.com/articles/testing-the-peer-to-peer-travel-trend
Belk, R. (2014). You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online. Journal of
Business Research. 67(8), 1595–600.
Belk, R. (2014). You are what you can access: sharing and collaborative consumption online. Journal of Business
Research, 67(8), 1595–1600.
Bijl J., Willemsen, C., Oskam, J., & Verhaak, L. (2017). Airbnb aan de kust. In T. Vermeulen, J. Bijl, S. Hartman, K.
Van der Most, L. Schreven, K. Breedveld & K. Van Wijk (Reds.), Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
(pp. 356-360). NRIT Media, Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en CELTH, Centre
of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality.
Binkhorst, E., & Den Dekker, T. (2009). Agenda for Co-Creation Tourism Experience Research. Journal of
Hospitality Marketing & Management, 18(2), 311-327.
Birkigt, K., & Stadler, M. (2009). Corporate Identity / Corporate Image van Birkigt en Stadler. European
Institute For Brand Management: eurib.
Botsman, R., & Rogers, R. (2010). What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York:
Harper Business.
Buczynski, B. (2013). Sharing is Good: How to Save Money, Time and Resources Through Collaborative
Consumption. Gabriola-eiland: New Society Publishers.
Chhabra, D. (2010). Back to the past: a sub-segment of Generation Y's perceptions of authenticity. Journal of
Sustainable Tourism, 18(6), 793-809.
Cornelisse, M. (2014). Memorable Tourist Experiences in Authentic Vicos, Peru. Journal of Tourism Consumption
and Practice, 6(1), 104-127.
De Jong, S. (2015). Een verfrissende duik in de zee van storytelling volgens de ‘dramatic arc’. Geraadpleegd op 2
oktober 2018, van http://www.travelnext.nl/een-verfrissende-duik-de-zee-van-storytelling-volgens-de-dramatic-
arc-bce15.html
Dredge, D., & Gyimothy, S. (2015). The collaborative economy and tourism: critical perspectives, questionable
claims and silenced voices. Tourism Recreation Research, 40(3) 286-302.
Friedman, T. L. (2014). And Now for a Bit of Good News . . .. Geraadpleegd op 26 september 2018, van
https://www.nytimes.com/2014/07/20/opinion/sunday/thomas-l-friedman-and-now-for-a-bit-of-good-
news.html

Gansky, L. (2010). The Mesh: Why the Future of Business is Sharing. Portfolio. Londen: The Penguin Group.
Gilmore, J. H., & Pine, B. J. (2007). Authenticity: What consumers really want. Boston: Harvard Business School
Press.
Goeldner, C. R., & Ritchie, J. R. B. (2009). Tourism: Principles, Practices, Philosophies (11de druk). Hoboken: John
Wiley & Sons, Inc.
Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L., & Havitz, M. (2018). Why Tourists Choose Airbnb: A Motivation-Based
Segmentation Study. Journal of Travel Research, 57(3), 342–359.
Hamari, J., Sjöklint, M., & Ukkonen, A. (2015). The sharingeconomy: Why people participate in collaborative
consumption. Journal of the association for information science and technology, 67(9), 2047–2059.
Hayes, D., & MacLeod, N. (2007). Packaging places: designing heritage trails using an experience economy
perspective to maximise visitor engagement. Journal of Vacation Marketing, 13(1), 45-58.
Hosany, S., & Witham, M. (2010). Dimensions of Cruisers’ Experiences, Satisfaction, and Intention to
Recommend. Journal of Travel Research, 49(3), 351-364.
Ingram, G. (2002). Motivations of farm tourism hosts and guests in the South West Tapestry Region, Western
Australia: a phenomenological study. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 2(1), 1-12.
Loureiro, S. (2014). The role of the rural tourism experience economy in place attachment and behavioral
intentions. International Journal of Hospitality Management, 40, 1-9.
Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. In Psychological Review, 50(4), 370-396.
Mill, R. C. (2007). Restaurant Management: Customers, Operations, and Employees. Denver: Pearson.
Morgan, M., Elbe, J., & De Esteban, C. J. (2009). Has the experience economy arrived? the views of destination
managers in three visitor-dependent areas. International Journal of Tourism Research, 11(2), 201-216.
Oh, H., Fiore, A. M., & Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: tourism applications.
Journal of Travel Research, 46(2), 119-132.
Osmond, A., Chen, T., & Pearce, P. (2015). Examining experience economy approaches to tourists anticipated
experiences: mainland Chinese travellers consider Australia. European Journal of Tourism Research, 10, 95-108.
Pikkemaat, B., Peters, M., Boksberger, P., & Secco, M. (2009). The staging of experiences in wine tourism.
Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2/3), 237-253.
Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy. Boston: Harvard Business School Press.
Pizam, A. (2014). Peer-to-peer travel: Blessing or blight?. International Journal of Hospitality Management, 38(1),
118-119.
Piët, S. (2010). Moodmanagement: Stemming maken, sturen en beheersen. Amsterdam: Pearson Education.
Richardson, L. (2015). Performing in the sharing economy. Geoforum, 67, 121-129.

Riksja. (2018). Ons verhaal. Geraadpleegd op 2 oktober 2018, van https://www.riksjatravel.nl/ons-verhaal/
verantwoord-reizen/
Santoso, A. S., & Nelloh, L. A. M. (2017). User Satisfaction and Intention to Use Peer-to-Peer Online
Transportation: A Replication Study. Procedia Computer Science, 124, 379–387.
Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Portfolio. Londen: The
Penguin Group.
Sparks, B. A., Perkins, H. E., & Buckley, R. (2013). Online travel reviews as persuasive communication: the effects
of content type, source and certification logos on consumer behavior. Tourism Management, 39(1), 1-9.
Stasiak, A. (2013). Tourist product in experience economy. Tourism, 23(1), 27-36.
Steylaerts, V., & O’Dubhghall, S. (2011). CouchSurfing and authenticity: notes towards an understanding of an
emerging phenomenon. Hospitality & Society, 1(3), 261-278.
Tussyadiah, I. P. (2016). Factors of satisfaction and intention to use peer-to-peer accommodation. International
Journal of Hospitality Management, 55, 70-80.
Urry, J. (2002). The Tourist Gaze. Londen: Sage Publications.
Van Duyn, K. (2015) Wat heb je als merk aan authenticiteit?. Geraadpleegd op 1 oktober 2018, van https://
www.adformatie.nl/targeting-segmentatie/wat-heb-je-als-merk-aan-authenticiteit
Van Kranenburg, M. (2010). De nieuwste trend: ‘Travel like a local’. Geraadpleegd op 7 oktober 2018, van
https://www.travelnext.nl/de-nieuwste-trend-travel-like-a-local/
Van der Ent, M. (2017). Local Hero Travel; geen tussenpersoon meer, direct reizen boeken bij locals.
Geraadpleegd op 1 oktober 2018, van https://www.travelnext.nl/local-hero-travel-geen-tussenpersoon-meer-
direct-reizen-boeken-locals/
Van der Ent, M. (2017a). Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety. In T. Vermeulen, J.
Bijl, S. Hartman, K. Van der Most, L. Schreven, K. Breedveld & K. Van Wijk (Reds.), Trendrapport toerisme,
recreatie en vrije tijd 2017 (pp. 117 - 120). NRIT Media, Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland
Marketing en CELTH, Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality.
Vermeulen, T., Bijl, J., Hartman, S., Van der Most, K., Schreven, L., Breedveld, K. & Van Wijk, K. (2017).
Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017. NRIT Media, Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC
Holland Marketing en CELTH, Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality.
Waller, J., & Lea, S. (1998). Seeking the real Spain? Authenticity in Motivation. Annals of Tourism Research,
25(4),110- 129.
Walsh, B. (2011). Today's Smart Choice: Don't Own, Share. Geraadpleegd op 20 september 2018, van http://
content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2059521_2059717_2059710,00.html
Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.
Wang, N. (2000). Tourism and modernity: A sociological analysis. Oxford: Elsevier Science.

Wang, S., Beatty, S.E., & Foxx, W. (2004). Signaling the trustworthiness of small online retailers. Journal of
Interactive Marketing, 18(1), 53-69.
Wang, Y. (2007). Customized Authenticity Begins at Home. Annals of Tourism Research 34(3),789–804.
Wiles, A., & Crawford, A. (2017). Network hospitality in the share economy: Understanding guest experiences
and the impact of sharing on lodging. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(9),
2444-2463.
Williams, O. (2014). Airbnb testing in-app concierge feature that connects you with real people at your
destination. Geraadpleegd op 27 september 2018, van https://thenextweb.com/apps/2014/05/31/airbnb-
testing-new-feature-lets-ask-locals-destination/
Wittel, A. (2001). Towards a network sociality. Theory, Culture & Society, 18(6), 51-76.
Wosskow, D. (2014). Unlocking the Sharing Economy: An Independent Review. Department for Business,
Innovation and Skills. London: Crown.
Yeoman, I. (2008). The Authentic Tourist. Geraadpleegd op 2 oktober 2018, van https://www.hospitalitynet.org/
opinion/4037066.html
Zikakis, B. (2013). Why You Need to Know About Net Promoter Scores. Customer Loyalty. Breakouts:
MeetingsNet.